Alcool și somn – de ce nu te odihnești bine

Alcool și somn – de ce nu te odihnești bine

Dacă citești acest articol, cu siguranță ai observat că dormi prost atunci când bei alcool seara. Află de la specialiști care este legătura dintre alcool și somn!

Alcool și somn - efecte vizibile

Cei mai mulți experți sunt de părere că alcoolul îți afectează odihna, indiferent de vârstă sau sex. Un pahar de vin sau un cocktail te pot face să adormi mai repede decât de obicei. Te vei bucura cu siguranță de acest lucru, însă există șanse mari ca un consum mare de alcool în timpul serii să ducă la o noapte de somn agitată. Și asta pentru că alcoolul afectează fazele normale ale ciclului de somn. S-ar putea să ai coșmaruri sau să simți că ai un somn superficial și să te trezești de mai multe ori în timpul nopții. Astfel, pe lângă că te vei simți mahmur, vei fi și privat de odihna de care ai nevoie.

Toate acestea se întâmplă pentru că alcoolul și cofeina afectează balansul optim dintre adenozină și melatonină, două substanțe vitale în materie de somn. Iată care sunt principalele probleme cu care te poți confrunta!

Probleme legate de alcool și somn

alcool și somn

1. Coșmaruri: de ce nu te odihnești

Potrivit studiilor, efectele alcoolului se simt cel mai mult în a doua parte a nopții. Cu toate acestea, consumul de alcool înainte de culcare poate afecta una dintre cele mai reparatoare faze ale somnului, somnul REM.  Dr. Jennifer Martin, profesor în medicină și psiholog la Universitatea Los Angeles din California, spune că alcoolul este inițial un sedativ, dar, pe măsură ce este metabolizat, activează organismul. Și asta pentru că în primele ore de la consum, când în sânge există o concentrație mare de alcool, vei dormi profund și nu vei visa. Motivul este că în primă fază alcoolul inhibă impulsurile nervoase și are un efect calmant. După câteva ore, pe măsură ce nivelul alcoolului scade, activitatea cerebrală crește. Asta va duce la vise intense sau chiar la coșmaruri. În plus, te vei trezi tot mai des și este foarte posibil să nu mai poți adormi înapoi.

2. Treziri frecvente

Alcoolul este un diuretic, adică va crește producția de urină. Drept urmare, te vei trezi în timpul nopții pentru a merge la toaletă. Specialiștii spun că o cantitate moderată de bere, vin sau băuturi spirtoase, au un efect diuretic precoce, mai ales în rândul vârstnicilor. La asta se adaugă faptul că somnul din a doua parte a nopții este neliniștit, ceea ce va rezulta într-o lipsă de odihnă. Așadar, evită combinația dintre alcool și somn!

3. Sforăit

Alcoolul este un relaxant muscular și acționează inclusiv asupra mușchilor căilor respiratorii superioare. Astfel, procesul normal de respirație este afectat. Asta înseamnă că vei sforăi mai mult dacă ai consumat alcool înainte de culcare. Sau, dacă nu sforăi de obicei, ai mari șanse să o faci acum. Băuturile alcoolice pot fi foarte periculoase pentru persoanele care au apnee în somn, pentru că acestea riscă să nu se mai poată trezi după episoadele în care nu pot respira. Consumul de alcool la persoanele care suferă de apnee crește riscul unor probleme grave de sănătate. Printre acestea se numără crizele hipertensive sau insuficiența cardiacă.

4. Insomnie

Foarte multe persoane consumă alcool cât mai aproape de ora de culcare, pentru a reuși să adoarmă. Acest obicei poate duce însă la un ciclu periculos! Odată ce organismul se obișnuiește cu consumul de alcool, somnul va deveni tot mai fragmentat. Urmează apoi suplimentarea cantității de alcool, cu care organismul se va obișnui din nou. De aici încolo se intră într-un cerc vicios! Se va ajunge inevitabil, la un consum și mai mare de alcool, care va scădea și mai mult calitatea somnului.

de ce nu te odihnești

Pentru a ameliora toate aceste probleme, medicii recomandă evitarea combinației dintre alcool și somn. reducerea cantității de alcool sau chiar o perioadă de abstinență. Doar așa îți vei da seama cât de mult îți afectează alcoolul somnul și de ce nu te odihnești bine. O altă soluție bună este să creezi o zonă tampon de cel puțin trei ore între consumul de alcool și momentul în care te pui la culcare. Sau, în loc de o băutură alcoolică, încearcă să bei un ceai fierbinte și aromat, în timp ce stai în pat și te relaxezi.

Psihologii avertizează că un consum mare de alcool este extrem de periculos și pentru sănătatea emoțională și psihică. Nivelul de satisfacție pe care îl obții din activitățile de zi cu zi poate scădea drastic. Din cauza consumului de alcool, îți poți neglija viața socială și poți ajunge chiar să te confrunți cu o depresie majoră. Consumă responsabil!

×
×

Cart

Call Now ButtonComanda Telefonica